Czy warto być oryginalnym

Przeglądając media społecznościowe można zauważyć wiele ciekawych projektów. Wiele osób przenosi swoją działalność do internetu, sklepy, szkolenia, wyzwania itp. Bardzo dobrze, ale jedna refleksja nasuwa się w tym temacie – warto być oryginalnym. Nie tylko po to, aby dostatecznie odróżnić swoją markę od innych osób i budować ją niezależnie od pozostałych marek, ale po to aby nie naruszać praw autorskich innych osób.

***

Nie masz czasu przeczytać całego wpisu? Zobacz nasze e-booki kancelarii, które możesz pobrać i przeczytać w wolnej chwili, w drodze do pracy, w drodze po dzieci, w podróży itp.

***

O co chodzi? 

Większość projektów, szablonów na blogi, fanpage, strony internetowe tworzona jest za pomocą podobnych rozwiązań dostępnych w internecie, więc jest na wyciągnięcie ręki. Co łatwo przychodzi nie zawsze jest dobre, chociażby z tego powodu, że używając tych samych kolorów, szablonów itp. trudno budować markę, która będzie odróżniać się od innych.

Właśnie o to chodzi, aby być trochę twórczym, trochę oryginalnym w budowaniu swojej marki, a najlepiej aby nie być „trochę”, a „bardzo”. Odbiorca treści w internecie może widzieć, że niektóre treści czasem „zlewają się”, a nie taki chyba był cel stworzenia danego materiału.  Co innego, jeśli tworzy się sieć marek, sieć blogów itp., wtedy związek między poszczególnymi projektami jest jak najbardziej dobrze widziany.

Własna marka

Kolejna sprawa – tworzenie własnej marki nie powinno naruszać praw autorskich innych osób.

Warto przypomnieć, że utworem chronionym prawem autorskim (przedmiotem prawa autorskiego) jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Utworem może być więc treść przekazywana w ramach działalności fanpage na Facebooku, bloga, instagrama itd. Utworem może być także prezentacja, nagranie, fotografie. Wszystko co stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze i wszystko co jest oryginalne.

Ślepe naśladowanie „konkurencji” może się źle skończyć – od porażki biznesowej do ewentualnego naruszenia praw autorskich i spotkaniu na sali sądowej. Warto więc być oryginalnym i ze swoją „konkurencją” spotykać się na meetingach biznesowych, konferencjach, czy zwyczajnie przy kawie, aby wymienić swoje doświadczenia.

Oznaczenie

Ponadto, budowanie własnej marki łączy się też z tworzeniem odróżniającego oznaczenia, które może zostać zarejestrowane jako znak towarowy we właściwym urzędzie ds. ochrony własności intelektualnej. W Polsce jest to Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej, w Unii Europejskiej Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej.

Znak towarowy, aby mógł uzyskać wyłączną ochronę przyznawaną przez ww. urzędy, musi przede wszystkim nadawać się do odróżnienia towarów lub usług jednego podmiotu od towarów lub usług innych podmiotów.

W ogromnym skrócie – jeśli nazwa czy grafika, którą ktoś posługuje się dla oznaczenia swojej działalności nie będzie nadawać się do odróżniania w obrocie, to trudno będzie uzyskać ochronę w charakterze znaku towarowego. Po co więc nazwa, czy grafika, która nie będzie odróżniająca?

Zob. też więcej na temat znaczenia wpisu w CEIDG i KRS.  

***

W ramach działalności kancelarii zajmujemy się świadczeniem pomocy prawnej w dziedzinie prawa własności intelektualnej. W razie potrzeby pomocy prawnej prosimy o skontaktowanie się z nami.

***

Przeczytaj więcej wpisów na blogu z zakresu prawa własności intelektualnej:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *