Oznaczenie używane m.in. przez przedsiębiorców w obrocie dla oznaczania swoich towarów lub usług może być chronione jako znak towarowy. Przyznanie ochrony oznacza wyłączność używania w obrocie oznaczenia dla określonych towarów lub usług. Oznaczenie może stanowić też markę przedsiębiorcy. We wpisie na blogu wyjaśniamy jakie są rodzaje znaków towarowych, które mogą być chronione prawem wyłącznym. Warto więc zadbać o ten element i istotny składnik przedsiębiorstwa.
***
Nie masz czasu przeczytać całego wpisu? Zobacz nasze e-booki kancelarii, które możesz pobrać i przeczytać w wolnej chwili, w drodze do pracy, w drodze po dzieci, w podróży itp.
***
CO TO JEST ZNAK TOWAROWY?
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Jeśli zatem oznaczenie ma być chronione jako znak towarowy to musi przede wszystkim nadawać się do odróżniania towarów w obrocie.
Oznaczenie jako znak towarowy może być chronione prawem wyłącznym przyznawanym w systemie krajowym, unijnym i międzynarodowym. Udzieleniem ochrony dla znaku towarowego w Polsce zajmuje się Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Warto wiedzieć, że można dokonać zgłoszenia znaku samodzielnie lub korzystając z usług profesjonalnego pełnomocnika m.in. radcy prawnego.
Przykładowo zgodnie z rankingiem Best Global Brands z 2018 (Interbrand) największymi markami plasującymi się na miejscach 1-10 są kolejno: Apple, Google, Amazon, Microsoft, Coca-Cola, Samsung, Toyota, Mercedes, Facebook i McDonald. Te oznaczenia to dobre przykłady znaków towarowych, które objęte są prawem wyłącznym i posiadają dużą wartość.
JAKIE SĄ RODZAJE ZNAKÓW TOWAROWYCH?
Ustawa nie wymienia wprost jakie są rodzaje znaków towarowych, ale wyjaśnia, że znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
Zatem znakiem towarowym może być nazwa, czy grafika, logo, używane przez przedsiębiorcę w obrocie do oznaczania swoich towarów lub usług. Istnieje już wiele oznaczeń zarejestrowanych jako znaki towarowe.
W formularzu zgłoszeniowym Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wymienia się następujące rodzaje znaków towarowych:
- słowny
- słowno-graficzny
- graficzny
- przestrzenny
- pozycyjny
- znak stanowiący deseń
- kolor
- dźwiękowy
- ruchomy
- multimedialny
- holograficzny
- inny
Z kolei Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wymienia także znaki pozycyjne, stanowiące wzór, czy zapachowe. Najbardziej popularnymi typami znaków towarowych, którym udzielana jest ochrona to znaki słowne, graficzne, czy słowno-graficzne.
Dotychczasowa praktyka pozwala na wskazanie następujących ciekawych przykładów ochrony oznaczenia jako znaku towarowego:
- graficzny znak towarowy służący do oznaczania m.in. dla artykułów spożywczych dla zwierząt:
- przestrzenny znak towarowy, tj. kształt 3d ciasteczka Bahlsen służący do oznaczania ciastek Petit-beurre:
- dźwiękowy znak towarowy należący do Nokii służący do oznaczania m.in. usług reklamy i telekomunikacji przedstawiony graficznie w postaci ciągu nut:
***
W przypadku potrzeby pomocy prawnej w dokonaniu zgłoszenia znaku towarowego lub innych zapytań dotyczących ochrony oznaczenia jako znaku towarowego zapraszamy do kontaktu poprzez formularz kontaktowy lub za pomocą e-mail: biuro@mlampart-kancelaria.pl oraz info@legalnyznaktowarowy.pl
***
Przeczytaj więcej wpisów na blogu z zakresu ochrony znaków towarowych: